1. Támogatási szerződés azonosító

814910

2. Projekt megnevezése

SPROUT (Sustainable Policy RespOnse to Urban mobility Transtition, Fenntartható szabályozás a városi mobilitási eszközök és szokások alakulásának támogatására)

3. Vezető partner

Fundacion Zaragoza Logistics Center (ZLC)

4. Partnerek

Ethniko Kentro Erevnas Kai Technologikis Anaptyxis (GR), VRIJE UNIVERSITEIT BRUSSEL (BE), POLIS – Promotion of Operational Links with Integrated Services, Association Internationale (BE), Wuppertal Institut für Klima, Umwelt, Energie GmbH (DE), Ayuntamiento de Valencia (ES), Fundacion de la Comunidad Valenciana Para la Investigacion, Promocion y Estudios Comerciales de Valenciaport (ES), Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (ES), Ningbo Supply Chain Innovation Institute China (CN), Ningbo Municipal Commission of Commerce (CN), Ningbo University of Technology (CN), BKK Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (HU), Budapest Közút Zrt. (HU), Città metropolitana di Venezia (IT), Venice International University (IT), Tel Aviv Yafo Municipality (IL), Technion – Israel Institute of Technology (IL), Instytut Logistyki i Magazynowania (PL), Miasto Kalisz (PL), Fundacja Kaliski Inkubator Przedsie Biorczosci (PL), Municipality of Ioannina (RO), Stad Mechelen (BE), Municipiul Arad (RO), Gemeente’s-Hertogenbosch (NL), Region Île-de-France (FR), Camara Municipal De Almada (PT), Agencia Municipal de Energia de Almada (PT), West Midlands Combined Authority (GB), City of Minneapolis Department of Public Works (US), Göteborgs Kommun (SE)

5. Hazai partnerek

  • Budapest Közút Zrt.
  • BKK Zrt.

6. Megvalósítási időszak

2019.09.01. – 2023.02.28.

7. Támogatási intenzitás

100%

8. A projekt összköltségvetése

  • 3 865 116,25 €
  • Budapest Közút Zrt. költségvetése a projektben: 73 218,75€

Projekt ismertető

SPROUT projekt célja az új, megosztáson alapuló mikromobilitási módok (roller, „segway”, kerékpár stb.) vizsgálata, ezek közterülethasználatra gyakorolt hatásának megértése és tapasztalatszerzés a változó mobilitási környezet hasznosításához. A projekt keretében öt városban hajtottak végre különböző teszt beavatkozásokat, melyeknek hatásait vizsgálják. Budapest mellett a projektben kiemelt városként részt vett Valencia, Padova, Kalisz és Tel Aviv városa. A projektben részt vevő további városok követő városok voltak, egy-egy megoldást adoptáltak a kiemelt városok tesztelt megoldásai közül.
Egy elképzelés az ideális 2030-as budapesti utcaképre
Budapesten a projekt főbb feladatai a mikromobilitással és a megosztott mobilitási szolgáltatásokkal kapcsolatos helyzetkép felmérése, a városi mobilitás területén végbemenő változások megértése, a mikromobilitási és megosztott mobilitási módok szabályozásával kapcsolatos lehetőségek, európai jó példák megismerése és kísérleti beavatkozások végrehajtása volt.
A projekt során a BKK a Budapest Közúttal közösen megvizsgálta az Erzsébet-, és Terézvárosi forgalomcsillapítási minta projektek hatását a közterülethasználatra, illetve a mikromobilitási eszközök (kerékpár, roller stb.) használatára. Valamint Mobilitási Pontokat hoztunk létre Belső-Terézvárosban, amelyek segítségével képet kaphatunk a megosztott mobilitási szolgáltatások felhasználói szokásairól. A projekt feladata továbbá valódi, város által vezetett „szabályozási válasz” kialakítása a tapasztalatok felhasználásával, amelyet más európai városok is használhatnak a változó környezetükben.