Beszámoló az M86-os autóút lidaros felméréséről
A hazai gazdaság számára kiemelten fontos autóipar egyik célja, hogy ne csak összeszerelő üzemek működésére szorítkozva legyen jelen az országban. A műszaki egyetemek mellett a különböző szintű beszállítók hazai leányvállalatai is bedolgoznak az autóiparnak fejlesztésekkel. Az önvezető járművek támogatására készül az 5G-hálózat fejlesztésével a mobilkommunikációs ágazat szereplői is. Az elérendő cél érdekében a közúthálózat üzemeltetői (Magyar Közút Zrt., Budapest Közút Zrt.) is hozzá kell, hogy tegyék a maguk fejlesztéseit, hogy megalkotásra kerüljön a közlekedők biztonságát és kényelmét egyaránt javító gépi járművezetés technológiája.
Az említett szektorok képviselői közötti együttműködés során valósult meg az M86-os autóút lezárt szakaszán. Az adatok gyűjtésében és a tesztelések során érintettek voltak az egyetemi és tudományos intézetek által életre hívott projektek, közútkezelő társaságok és az autóipari fejlesztők. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem partnerei, a Knorr-Bremse, a Magyar Közút, a Budapest Közút, az Ericsson, a Magyar Telekom, valamint osztrák iparági szereplők közreműködésével június 24-27. között egyedülálló járműipari mérési kampány zajlott le az M86-os út csornai elkerülő szakaszán. A teszt legfőbb célja a következő volt: adatokat gyűjteni arról, hogy az egyes fejlesztések tesztjárművei érzékelik egymást és a különböző közúti objektumokat, majd az adatok megosztásával és elemzésével finomítani a szenzorok, kommunikációs berendezések eszközeit és szoftvereit.
A Budapest Közút szerepe a projektben
Az önvezető technológia alapja, hogy a szimulációs környezetek és a járművek számára biztosításra kerüljön egy centiméter pontosságú 3D térkép, az úgynevezett HD Map (High Dedinition Map). A projekt során a Budapest Közút ezen HD Map előállításához biztosít alapadatokat. A terepi adatgyűjtés egy mobil lézerszkennerrel (Riegl VMX-450) felhasználásával történik. Az adatgyűjtés végterméke egy 3 dimenziós pontfelhő, amelyből a Budapest Közút Zrt. kollégái a HD Map-hez kapcsolodó objektumokat (felfestés, padka…) származtatnak egy előre definiált objektumlista alapján.
A Budapest Közút mérési eredményei az osztrák Joanneum Research (https://www.joanneum.at/) szakemberei által előállított pontfelhővel és térképes állományával kerül összehasonlításra, akik szintén elvégezték az M86-os autóút felmérését. Az állományok összehasonlítása egyben lehetőséget jelent a Budapest Közút számára egy jövőbeli bilaterális együttműködésre a HD Map-hez köthető innovációs tevékenységek tekintetében.
Legutóbbi bejegyzések
- November 9-től félpályás lezárás lesz a XIV. és a XVI. kerületet összekötő Fogarasi út – Csömöri úti felüljárón
- Biztonságosabb lesz a kerékpársáv a Nagykörúton
- Díjazták kollégánk munkáit
- Burkolatfelújítást végzünk a Kozma utcában
- Biztonságosabb közlekedést Budapesten: változik a maximális sebesség határa az Attila úton
Legutóbbi hozzászólások