M86-os autóút felmérése és kiértékelése a Budapest Közút által HD Map előállításához.
A hazai gazdaság számára kiemelten fontos autóipar egyik célja, hogy ne csak összeszerelő üzemek működésére szorítkozva legyen jelen az országban.
Az itthoni egyetemek mellett a különböző szintű beszállítók hazai leányvállalatai is bedolgoznak az autóiparnak fejlesztésekkel. Az önvezető járművek támogatására készül az 5G-hálózat fejlesztésével a mobilkommunikációs ágazat szereplői is. Az elérendő cél érdekében a közúthálózat üzemeltetői (Magyar Közút Zrt., Budapest Közút Zrt.) is hozzá kell, hogy tegyék a maguk fejlesztéseit, hogy megalkotásra kerüljön a közlekedők biztonságát és kényelmét egyaránt javító gépi járművezetés technológiája.
Az említett szektorok képviselői közötti együttműködés során valósult meg az M86-os autóút lezárt szakaszán. Az adatok gyűjtésében és a tesztelések során érintettek voltak az egyetemi és tudományos intézetek által életre hívott projektek, közútkezelő társaságok és az autóipari fejlesztők. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem partnerei, a Knorr-Bremse, a Magyar Közút, a Budapest Közút, az Ericsson, a Magyar Telekom, valamint osztrák iparági szereplők közreműködésével 2020. június 24-27. között egyedülálló járműipari mérési kampány zajlott le az M86-os út csornai elkerülő szakaszán. A teszt legfőbb célja a következő volt: adatokat gyűjteni arról, hogy az egyes fejlesztések tesztjárművei érzékelik egymást és a különböző közúti objektumokat, majd az adatok megosztásával és elemzésével finomítani a szenzorok, kommunikációs berendezések eszközeit és szoftvereit.
A Budapest Közút szerepe a projektben
Az önvezető technológia alapja, hogy a szimulációs környezetek és a járművek számára biztosításra kerüljön egy centiméter pontosságú 3D térkép, az úgynevezett HD Map (High Dedinition Map). A projekt során a Budapest Közút célja a következő volt: az alapadatok származtatását követően HD Map kerüljön előállításra. A koncepció kidolgozása és eredményes végrehajtása után, a meglévő folyamatok fővárosi utakra való alkalmazásával lehetőség nyílik Budapest közútjainak térképes változatának autóipari felhasználására is.
A terepi adatgyűjtés egy mobil lézerszkennerrel (Riegl VMX-450) felhasználásával történt. Az adatgyűjtés egyik terméke egy 3 dimenziós pontfelhő, amelyből a Budapest Közút Zrt. kollégái a HD Map-hez kapcsolodó objektumokat (felfestés, padka…) származtattak egy előre definiált objektumlista alapján. Az objektumok előállítása és minőségellenőrzése után került generálásra egy szimulációs környezetbe implementálható térképes állomány.